- Štítky blogu
Máš rád Canvu? Využij nabídku od Wolfky a plnou verzi získáš na 30 dní zdarma.
https://bit.ly/canva-od-wolfky30
- Úvod
- BLOG U Wolfky
- Naše milované děti
- Co je to jemná motorika a jak ji u dětí rozvíjet?
Co je to jemná motorika a jak ji u dětí rozvíjet?
Nejprve bychom si mohli vysvětlit, co je to jemná motorika a grafomotorika.
Jemná motorika označuje pohyblivost prstů a artikulačních orgánů, tedy velmi zjednodušeně pohyby ruky a úst. Grafomotorika je vlastně jedním z druhů jemné motoriky. Jde o rozvoj psychomotorických činností vykonávaných při psaní a kreslení. Grafomotorika se vyvíjí individuálně, avšak fyziologicky daným postupem - u dětí stejného věku se tedy objevují přibližně stejné znaky kresby. Někdy probíhá vývoj rychleji, jindy pomaleji. Předpokladem pro úspěšné osvojení psaní je, aby dítě bylo na určitém stupni vývoje grafomotoriky. Nerozvinutá grafomotorika a obtíže s tím související bývají důvodem pro odklad školní docházky, protože nedostatky v jejím rozvoji by mohly znamenat potíže při nácviku psaní. Pokud je grafomotorický vývoj nepřiměřeně pomalý, může mít dítě vážné problémy nejen v první třídě při snaze o písemné vyjadřování, osvojování tvarů písmen, ale grafický projev by byl špatně čitelný i v následujících letech, pracovní tempo by bylo pomalejší a dítě by bylo oproti ostatním spolužákům vlastně znevýhodněné.
Proč je jemná motorika tak důležitá a kdy se vyvíjí?
V podstatě již v novorozeneckém období dítě spontánně pohybuje ručičkama, teprve až v kojeneckém období (od 4. měsíce) začíná vědomě uchopovat předměty. V 6. měsíci vývoje používá tvz. dlaňový úchop, v 7. měsíci již používá napjatý ukazovák a palec a přendává si hračky z jedné ruky do druhé, zhruba v 10. měsíci používá ohnutý palec a ukazovák a věci začíná pouštět. V batolecím období (od 1 roku do 3 let) dochází k rozvoji jak jemné, tak hrubé motoriky* a řeči. Od 3 do 6 let se vyvíjí pohybová koordinace, zdokonaluje se mluvení a grafomotorika.
Jak můžete dítě podpořit v rozvoji jemné motoriky?
Tím, že mu budete dávat neustálé podněty. Vkládejte mu do rukou různé drobné a větší předměty, nechte ho hrát si s kostkami nebo s kamínky, vybarvovat, kreslit, pracovat s nůžkami (pod dozorem). Dovolte mu, aby vám pomáhalo. Uklízíte, ale dítě se vám v tom okamžiku akorát plete pod nohama? A co takhle ho také zaměstnat? Při zametání mu připravte lopatku a smetáček a máte skvělého pomocníka. Sbíráte v létě byliny? Vezměte dítě s sebou. Sice mu chvíli budete muset vysvětlovat, co se trhá a co ne, ale v krátkém čase budete mít košíček plný. A že pozná pár bylin odmalička, mu nebude nikdy na škodu. Pokud se smíříte s mírnou potopou, dejte do ruky malému pomocníkovi konvičku na zalévání květin – některé dítě se tohoto úkolu zhostí velmi vážně, dokonce vás pak bude často upomínat, že by bylo třeba květiny zalít. Přicházíte domů s plnýma rukama a nemůžete najít v kabelce klíče…. Vaše dítě to ale zvládne a určitě dokáže po krátkém tréninku manipulace s klíčem i odemknout. A nákup vám rádo vybalí.
Chystáte se vařit, a prcek vám v kuchyni překáží? Nechte ho zahrát si na Popelku. Přebírání rýže, hrachu a čočky ho bude bavit. Nebo může nad tácem přesypávat čočku z jedné mističky do druhé a spadlé luštěniny zase dávat zpět. Ani při pečení buchty nebo vánočního cukroví vaše dítko nevynechejte. Hnětení těsta a vykrajování rozvíjí jemnou motoriku a výběr vykrajovátek fantazii. Pořiďte mu jeho vlastní sadu, aby se neumazalo a mělo svoje kuchařské náčiní.
Samozřejmě ne vždy budou výsledky malých pomocníků takové, jaké by byly od vás, ale to přece nevadí. Není důležité, aby vánoční perníčky byly jeden jako druhý, ale hodnotu bude mít to, že je vykrájel váš syn a nazdobila vaše dcera. Společně můžete perníčky navléknout na provázek a zavěsit jako dekoraci do okna, kde budete mít možnost je stále obdivovat.
Činnosti k rozvoji jemné motoriky
Stavění kostek na sebe, navlékání korálků, motání klubíčka nebo niti na roličku od toaletního papíru, zavazování mašlí, kliček, hnětení hlíny, plastelíny, těsta, malování prstovými nebo vodovými barvami, přišívání knoflíku, vyšívání (např. umělou jehlou na papírové předlohy), přebírání čočky a hrachu nebo jiných luštěnin, kreslení větvičkou v písku nebo v měkké půdě či křídou na chodník, malování a kreslení čar všeho druhu tužkou, pastelkou, propiskou, fixou, mačkání a trhání papíru, vytrhávání obrázků z papíru a nelepování, sbírání nebo podávání kolíčků, vykrajování cukroví, míchání těsta, obtiskování, stříhání různých materiálů (papír, látka, provázek), provlékání tkaniček (hračky, knihy), přelévání vody z kelímku do kelímku, puzzle, stavebnice (dřevěné kostky, domino, lego, ), pexeso, člověče, nezlob se, oblékání panenek, trhání lučních květin, šroubování, sestavování z dílů, chytání míčků (různá velikost a materiál – pěnový, hakisák, tenisový, nafukovací…), oblékání a obouvání se, česání se, drobné domácí práce jako nametení prachu na lopatku, listování v knize (po jednotlivých listech) a časopisu, odemykání a zamykání, vyrábění zvířátek z kaštanů aj.
Wolfka doporučuje například hru Smolíček pacholíček, při které si hezky zahrajete a procvičíte paměť, barvy i jemnou dětskou motoriku.
Jak se dítě pohybově vyvíjí v jednotlivých obdobích, co dokáže:
0 – 6 měsíců - úchop prstu, v tomto případě se jedná o nepodmíněný reflex
4. měsíc - uchopování předmětů, většinou nezdařilé
5. měsíc - dlaňový úchop věcí bez použití palce
7. měsíc - úchop nadhmatem - napjatým palcem a ukazovákem
10. měsíc - klešťový úchop - ohnutým palcem a ukazovákem v opozici
1 rok - první pokusy o mechanickou manipulaci, hry s hračkami, rozvoj řeči, při pohybu s tužkou čmárá nahodile a nepřesně, úchop je křečovitý, pohyb vychází z ramene
2 roky - osvojuje si postupy oblékání, učí se jíst lžící, pije z hrnečku, tužku uchopuje třemi prsty a dokáže nakreslit svislé čáry a kruhy
3 roky - sebeobsluha spočívající v tom, že např. dítě samo stoluje, napije se ze skleničky, oblékne a obuje se, umí rozepnout knoflíky, zip, umyje a utře si ruce, snaží se o vytvoření kvalitního obrázku (např. hlavonožce) a dokáže svou kresbu pojmenovat
4 – 5 let - kreslí postavu s trupem a končetinami, vybarvuje, kombinuje různé tvary a barvy
3 – 6 let - rozvoj manuální zručnosti, uplatnění dominance levé či pravé ruky, sebeobsluha, zdokonalení pohybů – běhá, skáče na 1 noze; dítě stříhá, pracuje podle předlohy, staví několik kostek na sebe, šroubuje, znázorňuje geometrické tvary a velká tiskací písmena, kreslí postavu s detaily
*Pozn. Hrubá motorika – zahrnuje rozvoj svalů důležitých pro chůzi, běh, skákání, jízdu na kole apod.